Heemkundevereniging Helden

Aan de Koeberg 3 5988 NE Helden

Ons historisch tijdschrift De Moennik
Het huisnummerproject op onze website
Ons archief en documentatie- en kenniscentrum

Over Heemkundevereniging Helden

De heemkundevereniging heeft ten doel de studie van de historische en culturele aspecten van Helden en omgeving te bevorderen en de leden en andere belangstellenden informatie over deze aspecten te verschaffen.

Binnen de vereniging zijn een vijftal werkgroepen/teams actief:

1. De werkgroep Kruisen en Kapellen, die zorg draagt voor het onderhoud van de kapellen en kruisen in de voormalige gemeente Helden.

2. De redactie van 'De Moennik', het historisch tijdschrift van de Heemkundevereniging Helden, met 650 abonnees. Hierin publiceert de redactie artikelen over de historie, het erfgoed, het dialect, gebruiken en tradities in de voormalige gemeente Helden.

3. Het team documentatiecentrum zorgt voor het digitaliseren van gegevens en beheert daarnaast een eigen bibliotheek met boeken over de gemeente Helden, een kaartenarchief, foto's, genealogische gegevens, huisnummer-project, een kroniek van Helden, enz.

4. Het team 'Depot' verzamelt, inventariseert en archiveert allerlei zaken vanuit de historie van de voormalige gemeente Helden. Tevens leent het depot zaken uit aan het Museum Peel en Maas.

5. De werkgroep paleografie die transcripties maakt van oude teksten ten behoeve van de andere teams.