Irene Chr Showkorpsen

Peppelensteeg 12 6715 CV Ede

Over Irene Chr Showkorpsen

Music Kids Irene - Ede

De vereniging heeft een eigen opleidingsprogramma. Het is een uitdagend traject dat tot doel heeft kinderen te laten instromen in de Jeugdshowband. Voor kinderen van 6/7 jaar (groep 3/4 basisschool) is er gedurende één jaar de Algemene Muzikale Vorming (AMV). Dit eerste jaar AMV is gratis. Kinderen vanaf 8/9 jaar (groep 5/6 basisschool) kunnen direct een instrument kiezen. In ongeveer twee jaar tijd leren zij dit instrument bespelen.
Naast de individuele les op een instrument is er ook de samenspeelgroep waarin samen muziek maken en naar elkaar luisteren centraal staat. Een belangrijk onderdeel binnen de opleiding is exercitie. Tijdens de exercitieles leren de kinderen wat de manier van lopen is; ze leren reageren op commando’s en stoktekens van de tambour-maître en ze leren de juiste houding aan te nemen. Het uiteindelijk doel is het combineren van de exercitie met het maken van muziek. Na de opleiding muziek en excercitie zijn de kinderen klaar voor de Jeugdshowband!

Jeugdshowband Irene - Ede

In 1981 koos de vereniging ervoor om een eigen jeugdafdeling op te richten als opmaat naar de Showband. Een goede jeugdafdeling staat garant voor een stabiele basis voor de vereniging. Jeugdshowband Irene – Ede is een korps dat presteert op landelijk topniveau voor jeugdorkesten.

Zowel de muzikale instructie als de showinstructie is in handen van instructeurs die hun sporen binnen de vereniging ruimschoots verdiend hebben. De Jeugdshowband, die in binnen- en buitenland optreedt, bestaat uit ongeveer 30 kinderen tussen de 10 en 15 jaar. Hierna stromen ze door naar de Showband.

Showband Irene – Ede

Showband Irene is opgericht in 1949 als muziekgezelschap dat lokale gymnastiekuitvoeringen muzikaal ondersteunde. In de loop van de jaren heeft dit gezelschap zich ontwikkeld naar een tamboer- en pijpercorps en sinds de jaren 80 naar een showband. Inmiddels heeft dit paradepaardje van de vereniging een vaste plaats in de Nederlands showband wereld.

De ongeveer 40 leden, met een gemiddelde leeftijd van 22 jaar, repeteren onder leiding van een zeer ervaren instructieteam. Het repertoire is divers en bestaat uit herkenbare muziek die gebaseerd is op thema shows. Showband Irene – Ede verzorgt optredens zoals taptoes, corso’s en marsparades in binnen- en buitenland.

IREN3 - Ede

In 2010 besloot een groep oud-leden om een 3e orkest te vormen. Tussen stageband en dweilorkest in. Lekker muziek maken maar met minder druk van vele repetities en optredens. Iren3 bestaat inmiddels uit ca 25 leden. Zij willen zich niet meteen een dweilband noemen, maar komen daar wel dicht in de buurt. Ook Iren3 heeft duidelijke Irene-roots. Dat is te horen aan de muziekstijl, maar ook aan de show-elementen in hun optredens.

Muziekvereniging

Irene Chr Showkorpsen